Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013

Πρωτεΐνες


 Σίγουρα θα έχετε ακούσει ότι κάποιες τροφές είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, αλλά ξέρετε τι ακριβώς είναι αυτές οι ουσίες; Οι πρωτεΐνες, λοιπόν, είναι ουσίες που βρίσκονται, κυρίως, σε ζωικές τροφές όπως το κρέας, το γάλα, το ψάρι και το αυγό αλλά και σε πολλές φυτικές όπως οι ξηροί καρποί, οι φακές και τα φασόλια και οι οποίες χρησιμεύουν στην κατασκευή των οργάνων του σώματός μας.
 Οι μύες, το δέρμα, η καρδιά και πολλά άλλα όργανα αποτελούνται από ενώσεις πρωτεϊνών. Αλλά και πολλές άλλες ουσίες που βοηθούν στη λειτουργία του οργάνων του σώματός μας, αποτελούνται από πρωτεΐνες, όπως π.χ. η αιμογλοβίνη, μια ουσία που βρίσκεται στο αίμα μας και μεταφέρει το οξυγόνο από τους πνεύμονες στα όργανά μας ή οι διάφορες ορμόνες που βοηθάνε στην ανάπτυξη του σώματός μας. Σχεδόν όλα τα όργανα του σώματός μας από τα μάτια μας, τα μαλλιά μας μέχρι την καρδιά και το στομάχι είναι κατασκευασμένα από πρωτεΐνες. Κι επειδή κάθε μέρα εκατομμύρια κύτταρα των οργάνων αυτών καταστρέφονται, πρέπει να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, για να μπορέσει ο οργανισμός μας να τα ξαναδημιουργήσει.

Τα αμινοξέα
 Όταν καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες ο οργανισμός μας τις διαλύει σε μικροσκοπικά κομματάκια, τα αμινοξέα, για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί τις ουσίες όπως πρέπει. Οι πρωτεΐνες δηλαδή δεν είναι τίποτα άλλο παρά αλυσίδες από αμινοξέα. Υπάρχουν 22 διαφορετικά είδη αμινοξέων, τα οποία ενώνονται και δημιουργούν πολλές διαφορετικές μορφές πρωτεϊνών. Από τα 22 αμινοξέα που υπάρχουν στη φύση τα 9 λέγονται βασικά, γιατί δεν μπορεί να τα δημιουργήσει ο οργανισμός και συνεπώς τα παίρνουμε μόνο με την τροφή. Οι ζωικές τροφές μας παρέχουν με όλες τις μορφές αμινοξέων σε αντίθεση με τις φυτικές. Γι αυτό εάν κάποιος επιλέξει να τρέφεται αποκλειστικά με φυτικές τροφές πρέπει να κάνει σωστούς συνδυασμούς για να μην στερείται κάποια από τα βασικά αμινοξέα.

Τι τροφές πρέπει να καταναλώνουμε;
 Τα παιδιά που είναι στο στάδιο της ανάπτυξης αλλά και οι αθλητές πρέπει να προσέχουν να συμπεριλαμβάνουν αρκετές ποσότητες τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνες. Βέβαια δεν πρέπει να το παρακάνουμε. Περίπου το 25% με 30% της εβδομαδιαίας μας δίαιτας πρέπει να περιλαμβάνει πρωτεΐνες. Εάν τρώμε δύο φορές την εβδομάδα κρέας, μία φορά όσπρια και τρώμε που και που μερικά γραμμάρια ξηρούς καρπούς, τότε καλύπτουμε όλες τις απαραίτητες ανάγκες που έχει οργανισμός σε πρωτεΐνες. Υπάρχει η αντίληψη ότι εάν θέλουμε να αποκτήσουμε γερούς μύες θα πρέπει να τρώμε πολλές πρωτεΐνες. Αυτό είναι μεγάλο λάθος, γιατί η παραπανίσια ποσότητα πρωτεϊνών αποθηκεύεται στο σώμα μας ως λίπος, και ταυτόχρονα αναπτύσσονται βλαβερές ουσίες, οι τοξίνες, που κάνουν κακό στον οργανισμό μας. Επιπλέον οι ζωικές τροφές που είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, είναι πλούσιες σε λίπη. Εάν λοιπόν τρώμε κάθε μέρα κρέας, τότε έχουμε μεγάλη πιθανότητα να κάνουμε κακό στον οργανισμό μας, ανεβάζοντας τη χοληστερίνη στο αίμα. Γι αυτό να προτιμούμε ζωικές τροφές χωρίς πολλά λιπαρά. Από την άλλη εάν δεν καταναλώνουμε καθόλου πρωτεΐνες, οι μύες, τα κόκαλα, το ανοσοποιητικό μας σύστημα και η καρδιά δε θα αναπτυχθούν σωστά, με αποτέλεσμα να νιώθουμε αδύναμοι και να αρρωσταίνουμε συχνά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου